Google en de online vindbaarheid: hoe zit het in elkaar?

hoger in google komen

Als je wilt dat je website door zoekers wordt gevonden, dan moet die hoog in de zoekresultaten van Google komen. Veel mensen kijken niet veel verder dan de eerste 30-40 zoekresultaten. Wat je kan doen om hoger in Google te komen, daarover gaat dit artikel.

hoger in google komen

Aspecten

Enige aspecten, die een rol spelen bij het bereiken van een hoge positie in de Google zoekresultaten, zijn:

  • Inhoud en structuur van je website.
  • Backlinks naar je website.
  • Core Web Vitals.

Inhoud en structuur van je website

Iemand die informatie zoekt op het web, gebruikt daarvoor een aantal woorden die representatief zijn voor wat wordt gezocht. Als de woorden ook heel goed slaan op waar jouw website over gaat, dan dienen die woorden in de tekst van je website voor te komen. Google zoekt een zo goed mogelijke overeenkomst tussen de zoekwoorden van de zoeker en een websitetekst. Met name is het belangrijk om zoekwoorden op te nemen in het title segment en de koppen, die de structuur aan een webpagina geven.

Backlinks naar je website

Google kent veel waarde toe aan links naar jouw website op andere websites. Er zijn wel enkele voorwaarden:

  • Die andere website dient een hoge waardering van Google te hebben.
  • De tekst van de link dient goed te passen in de tekst waarin die staat.
  • De tekst van de link dient representatief te zijn voor de inhoud van je website.

Er zijn blogs die voor speciaal voor backlinks in het leven worden geroepen.

Core Web Vitals

Google heeft drie meetwaarden gedefinieerd met grenzen, waarbij een website wordt gekenmerkt als goed, voor verbetering vatbaar of slecht. Die waarden hebben te maken met de snelheid waarmee de website reageert. Het feit dat Google bij de waardering van een website die meetwaarden gaat meenemen, maken die belangrijk. Hoger in Google komen, betekent ook dat je website goed moet scoren met de Core Web Vitals.